was successfully added to your cart.

Siła nawyku, czyli jak kropla drąży skałę

Autor Marzec 18, 2018Blog

Nawyki, czyli to, co robimy automatycznie, czasem nawet nieświadomie. Niektóre z nich wspierają nas w osiąganiu naszych celów, inne nie. Siła nawyku tkwi w tym, że powtarza się regularnie, przez długi czas. To tak jak malutka kropla, która kapiąc przez lata na twardą skałę, z czasem wydrąży w niej przeróżne kształty. Takiego efektu nie osiągnie się wylewając jednorazowo tysiąc litrów wody na wielki głaz.

Nawyki można oczywiście zmieniać – czasem wymaga to ciężkiej pracy i jest nie lada wyzwaniem. Najlepiej robić to ze świadomością działania.

Nawyki są potrzebne

Po to, by stawać się bardziej produktywnymi w pracy, czy żeby robić te rzeczy, które są istotne i pożyteczne, by ograniczyć czas na podejmowanie decyzji, by mózg mógł pracować wydajniej nad zadaniami wymagającymi skupienia. Nawyki, rozumiane jako robienie właściwych rzeczy, we właściwym czasie, bez względu na to jakie myśli są w naszej głowie, bez względu na to czy coś lubimy robić czy nie, mają za zadanie prowadzić nas do osiągnięcia zamierzonego celu.

Udowodniono, że aż 40% czynności, które wykonujemy każdego dnia to nie tyle nasze świadome wybory, ale działania podyktowane nawykami.

 

Ile trwa wykształcenie nawyku?

Sprawą zajęli się badacze z University Collage w Londynie. W 2009 roku postanowili sprawdzić ile potrzeba czasu by nawyk był podtrzymywany przy minimalnym zaangażowaniu.

W badaniu wzięło udział 96 studentów, którzy wybrali po jednym nowym zwyczaju, który chcą wykształcić. Obserwacje trwały 12 tygodni. Uczestnicy codziennie raportowali na temat tego, czy wykonali swoje zdanie i jak zmienia się poziom jego automatyzacji w czasie.

Na postawie wyników obliczono, że średni czas wykształcenia nowego nawyku to 66 dni. To jednak wynik uśredniony, poszczególne wyniki wynosiły bowiem od 18 do 254 dni czyli prawie roku!

Jakie wnioski wysnuli badacze?

  • 66 dni to czas dobry i wystarczający by wykształcić w sobie nawyk, gdy jego trudność jest oceniana przez nas jako umiarkowana.

  • Łatwiejsze nawyki wykształca się szybciej, trudniejsze wymagają czasu.

  • Formowanie nawyku nie odbywa się na zasadzie „wszystko albo nic”. Jeśli zdarza się opuścić wykonanie czynności i do niej powrócić, to nie przekreśla to osiągnięcia rezultatu.

Nawyki kluczowe

W bestsellerze „Siła nawyku” Charles Duhigg dokładnie omówił zagadnienie nawyków kluczowych, czyli takich, które pociągają za sobą kolejne zmiany. Są czynnikiem, dzięki któremu zmianie ulegały nie tylko obszary związane z danym nawykiem, ale również inne, które często są z nim zupełnie niezwiązane.

Dzięki kluczowym nawykom zmienia się nasze całe życie. Wpływają na to jak żyjemy, śpimy, komunikujemy się z bliskimi, jak pracujemy czy dbamy o zdrowie (np. rzucenie palenia, zdrowsza dieta, częstsza profilaktyka zdrowotna, regularna aktywność fizyczna).

Cahrles Duhigg mówi o 3 cechach, które charakteryzują nawyki kluczowe:

  • Nawyki kluczowe zapewniają dużą ilość „małych zwycięstw”,

  • Nawyki kluczowe to dobre podłoże do wyrośnięcia innych nawyków,

  • Nawyki kluczowe dodają energii, satysfakcji i poczucia, że możesz więcej.

Wykorzystaj siłę nawyku zamiast siły woli

Zdarza ci usprawiedliwiać siebie narzekając, że twoja silna wola jest za słaba? Następnym razem pomyśl o tym, jak możesz wykształcić w sobie wspierający cię nawyk.

Jednym z kluczowych nawyków, który pomoże ci sprawniej osiągać pożądane efekty, zwłaszcza w pracy, jest ustalanie priorytetów i kolejności wykonywania zadań. Włoski uczony Vilfredo Pareto, ponad 100 lat temu wymyślił i opublikował hipotezę, zgodnie z którą 20% wysiłku przekłada się na 80% rezultatu. Należy więc wyznaczyć około 20% najważniejszych zadań z ogółu obowiązków, które przyniosą największy efekt i na nich skupić swoje działania, aby poprawić swój ogólny wynik.

Foto: https://pixabay.com/pl/potholes-kamie%C5%84-wody-wodospad-2424785/